• 728001_orig6.jpg
  • 776188-9.jpg
  • 11141041410.jpg
  • kadhimiya-shrine.jpg

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان صبح امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن خوشامدگویی و تبریک سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) گزارشی از دوره قبلی اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات ارائه نموده و گفت:در سیزدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات که از ۱۹ مرداد ماه آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه داشت، بیش از ۸ هزار نفر از دانشگاهیان در قالب اساتید، دانشجویان پسر، کارمندان دانشگاه ها، متاهلین و دختران مجرد با یکی از محارم در قالب ۱۸۹ کاروان اعزام شدند.

وی افزود:ثبت نام چهاردهمین دوره عتبات دانشگاهیان از اول دی ماه در سایت لبیک به نشانی www.labbayk.ir آغاز خواهد شد و تا ۷ دی ماه ادامه خواهد یافت و قرعه کشی از میان ثبت نام کنندگان نیز در ایام ولادت نبی مکرم اسلام(ص) انجام و پس از قرعه کشی پذیرفته شدگان اصلی و ذخیره اعلام خواهند شد. فقیهی گفت:ویژگی خاص این دوره آن است که برای اولین بار دختران مجرد در گروه هایی ویژه که مختص خواهران مجرد است، بدون همراه می توانند ثبت نام و اعزام شوند.همچنین اساتید دانشگاه، متاهلین، پسران مجرد و کارمندان دانشگاه ها نیز از گروه های دیگر اعزامی در این دوره خواهند بود.

وی افزود:در این دوره پیش بینی شده که ۱۱۵۰۰ نفر از دانشگاهیان سراسر کشور در قالب ۲۸۷ کاروان شامل ۱۷۲ کاروان هوایی و ۱۱۵ کاروان زمینی به عتبات عالیات اعزام شوند که به نسبت دوره قبلی ۱۰۰ کاروان اضافه شده است.

فقیهی ویژگی های خاص کاروان های دانشگاهی به نسبت کاروان های عادی را ۱۶ مورد برشمرد و گفت: جوان بودن کاروان ها،همراهی روحانی با تمامی کاروان ها،حضور عوامل ستاد در نجف و کربلا،استقرار مداح در این دوره،زیارت دسته جمعی،همخوانی سرود در بین الحرمین،تصویر برداری از برنامه های جمعی،زیارت دوره ویژه نجف،برگزاری مسابقات فرهنگی متنوع ، اعطای وام،برگزاری جلسات آموزشی قبل و بعد از سفر،همایش های بعثه حین سفر،نشست هم اندیشی دانشگاهیان در کربلای معلی،ارسال بسته فرهنگی قبل و پس از سفر از ویژگی های خاص کاروان های دانشگاهی عتبات است.

وی در خصوص اعطای وام یک میلیون تومانی به زائرین عتبات دانشگاهیان گفت:در دوره قبل علیرغم تفاهم نامه همه دانشجویان نتواستند از این وام استفاده کنند؛ اما طبق تفاهم نامه ستاد با بانک ملت در این دوره تمامی زائرین دانشگاهی عتبات می توانند از تسهیلات یک میلیون تومانی بانک ملت بدون سپرده گزاری و با سود ۴ درصد بهره مند شوند.اعطای وام بعد از قرعه کشی و ثبت نام نهایی زائرین و معرفی آنها به بانک ملت انجام خواهد شد.همچنین زائرین می توانند از وام صندوق رفاه هم بهره مند شوند.

فقیهی گفت:در این دوره کاروان هایی را جهت هم اندیشی اساتید طراحی کردیم که می توانند نشست هایشان را در نجف یا کربلای معلی برگزار نمایند.همچنین چندین کاروان هم به روسای دانشگاه های استان های اصفهان،خراسان رضوی،تهران،فارس،کرمان و آذربایجان شرقی تعلق گرفت.

وی در خصوص تخفیف ویژه کاروان های دانشگاهی گفت:همان طور که در دوره های قبل برای عمره و عتبات دانشگاهیان تخفیفات ویژه داشتیم در این دوره نیز تخفیف خواهیم داشت.میانگین قیمت عتبات به صورت زمینی ۹۷۰ هزار تومان و به صورت هوایی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود که بنابر دوری و نزدیکی به مرز این قیمت ها اندک تفاوتی با هم خواهد داشت.

وی ادامه داد:دانشگاهیان در نجف اشرف و کربلای معلی در هتل های متمرکز اسکان داده خواهند شد که تلاش کرده ایم نزدیک ترین هتل ها را به حرمین شریفین برای زائرین دانشگاهی در نظر بگیریم.طول زمان سفر هفت روز خواهد بود که زائرین در این مدت به زیارت شهرهای مقدس نجف،کربلا و کاظمین خواهند پرداخت.در خصوص زیارت سامراء هم اگر سازمان حج و زیارت با مسئولان عراقی در این زمینه به توافق برسند برنامه زیارتی سامرا را نیز خواهیم داشت.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص ارسال بسته های فرهنگی هم گفت: تلاش می کنیم بسته های فرهنگی به دست تمامی زائرین دانشگاهی برسد. ۲۱ درصدی که در دوره قبل بسته ها را دریافت نکرده بودند کسانی بودند که در جلسه آموزشی قبل از سفر شرکت نکرده بودند، چون این بسته ها در جلسه آموزشی قبل از سفر اهدا می شود.این جلسات در این دوره حداقل حدود ده روز قبل از سفر برگزار می شود و همچنینpdf محصولات فرهنگی نیز در سایت قرار داده خواهد شد.

وی افزود:اعزام زائرین دانشگاهی به عتبات عالیات از پنجم بهمن ماه آغاز و تا پایان فروردین ماه سال ۹۵ ادامه خواهد داشت. پروازهای هوایی بخشی به مقصد نجف و بخشی بغداد خواهد بود که پروازهای بغداد ابتدا به کاظمین، کربلا و بعد به نجف اعزام می شوند و پروازهای نجف، ابتدا نجف، کربلا و سپس به کاظمین مشرف می شوند. گروه های زمینی هم ابتدا به نجف اشرف و سپس کربلای معلی و بعد هم به کاظمین اعزام می شوند .نکته قابل توجه آن است که تمامی گروه های دختران به صورت هوایی اعزام خواهند شد.